רישיון עסק: מתי צריך אותו ומתי העדרו מהווה עבירה פלילית?
רישיון עסק: מתי צריך אותו ומתי העדרו מהווה עבירה פלילית?
יזמות ניהול עסק

רישיון עסק: מתי צריך אותו ומתי העדרו מהווה עבירה פלילית?

כל עסק שנפתח בישראל חייב לקבל רישיון ולהירשם כחוק, במיוחד כאשר הוא פועל בתחומים מסוימים. רישוי עסק הוא הליך בירוקרטי ממושך שדורש הגשת מסמכים, בדיקות שונות וקבלת חתימות והיתרים שונים לעסק מהרשויות. כל עוסק עצמאי מתחיל את רישומו העצמאי כחוק ברשויות המס, מס ערך מוסף והביטוח הלאומי, אבל נוסף על כך, כאשר הוא פותח מקום עליו לעמוד בדרישות שונות בהתאם לתחום עיסוקו, אחרת יזדקק לשירותי עו”ד פלילי אם עבר  על החוק והפעיל עסק ללא רישיון כלשהו וללא היתרים.

רישוי עסק ששומר על בריאות הציבור ובטיחותו

עסק לא חוקי שלא השלים את הליכי הרישוי שלו ולא קיבל היתרים כחוק אינו יכול להעניק שירותים לציבור, ואינו יכול לעבוד עם גופים רשמיים כמו עמותות, ארגונים שונים, משרדי ממשל ושאר מוסדות ציבוריים שמחויבים לשמור על החוק. ללא לקוחות חשובים כאלה אין לו למעשה זכות קיום ולכן עליו להשלים את הליך הרישוי כדי לא להסתבך בפלילים. רישוי עסק דורש במקרים רבים גם היתרים של רשויות שונות, כמו נציבות כיבוי האש בכל הקשור לבטיחות המבנה ושמירה על תקנות הבטיחות לציבור שמבקר בעסק. ללא ציוד מתאים לכיבוי אש ומערכות התרעה למשל לא יקבל את הרישוי. עסקים בתחום הקולינריה מחויבים ברישוי העסק גם בקבלת היתרים ממשרד הבריאות שעורך אצלם ביקורות ומחייב אותם לעמוד בתנאים ובתקנות שונות, כך שהעסק יוכל שלמור על בריאות הציבור. תקנו בטיחות ובריאות הן למעשה הביסוס לדרישה לרישוי העסק כדי שהוא לא יהפוך למטרד ולמפגע ציבורי ויסכן חיים, כך שכל עו”ד פלילי יוכל להסביר לכם בכך את ההיגיון שעומד בבסיס הדרישה לעבור את כל המסלול המייגע הזה.

ביטוח וחוקיות העסקה

בעסקים רבים העסקה יכולה להתבטל או להפוך לפלילית רק משום שנעשתה עם עסק לא חוקי. זה יכול להיות כל מיזם שנבנה בתחום של עסק כזה ופועל ללא רישוי, ולכן גם כל הכספים שמרווחים ממקום כזה כולל היות מוחרם או להוביל לכך שייפתח נגדכם הליך פלילי. עו”ד פלילי שייצג אתכם במשפט ובהליכים שננקטים נגדכם יכול לנסות למזער נזקים, אבל עסק ללא רישיון אינו יכול לפעול וסביר להניח שברוב המקרים גם לא ייתנו לו רישוי עסק בדיעבד, משום שהמדינה אינה מעוניינת לתת פרס לעבריינים.

ביטוח אינו תקף בעסק לא חוקי

במקרים רבים הביטוח של העסק אינו יכול לכסות נזקים שקרו במקום לא חוקי או שלא יהיה לכם ביטוח כלל. במקרה של תאונה או נזק לחיי אדם או לרכוש תיאלצו לשלם כסף רב מכיסכם משום שהביטוח לא יכסה זאת אם יתברר שהעסק אינו חוקי. כמו כן, עו”ד פלילי לא יוכל לחלץ אתכם מכתב אישום חמור, משום שברור שבעסק לא חוקי אין גם מי שיפקח על תקנות האש והבטיחות והבריאות הנדרשות. מומלץ להתחיל בהליך רישוי העסק הרבה לפני שפותחים אותו פיזית כדי להגיע מהר ליום שבו מתקבל הרישיון המיוחל.

נכס דיגיטלי

מאמרים ומידע נוסף

מונדיאל היזמות יוצא לדרך בשנקר

DSY יזמות והשקעות

איך להצליח עם עסק?

DSY יזמות והשקעות

עו”ד מסחרי לבניית הסכם שותפים

הגב לפוסט